ilość produktów0
wartość0,00 zł
email hasło

Tanie opony

Oznaczenia opon

oznaczenia opon

Data produkcji DOT - Dotychczasowy system kodujący: ostatnie trzy cyfry tzw. numeru  "DOT" wskazywały datę produkcji (dwie pierwsze pozycje oznaczały tydzień kalendarzowy roku produkcji, ostatnie liczby to końcowe cyfry roku). Przykład: 409= 40 tydzień 1999 roku. To, że mamy do czynienia z latami 90-tymi wyznacza mały trójkąt (na prawo obok liczby składającej się z trzech cyfr). Nowe oznaczenia od 1.1.2000: teraz numer DOT jest liczbą 4-cyfrową. Np. 0100= 1 tydzień 2000 roku.

M+S (opony zimowe/opony całoroczne) -  to skrót pochodzący od angielskiego - Mud and Snow (błoto i śnieg), stosowany przy oznaczaniu opon zimowych lub całorocznych. Nie tylko chodzi tutaj o określony typ opony ze specjalnymi właściwościami odnośnie eksploatacji zimą. Ma to również związek ze szczególnymi regulacjami dotyczącymi wymaganej klasy prędkości.

Max Inflation - maksymalna wysokość ciśnienia w danej oponie.

RF, XL - oznacza oponę wzmocnioną (o podwyższonym indeksie nośności). W zależności od producenta można spotkać różne oznaczenia opon wzmocnionych RF, XL, Reinf., Reinforced, Extra Load itp. Opony przeznaczone specjalnie do samochodów dostawczych posiadają odmienne oznaczenie C (Commercial), np. 185 R14 C. Opony dostawcze są oponami o większym wzmocnieniu niż opony do aut osobowych z oznaczeniami RF, XL, Reinf. itd.

Pozostałe skróty dotyczące opon:

BasePen - opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne).

BLT - (Raised Black Letters) czarne i wypukłe litery

BSW - (Black Sidewall) litery napisów na oponie są czarne.

COLD - to informacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach.

cord - ochrona felgi na ściance bocznej opony.

DSST - opona typu RunFlat Dunlopa.

ECE, e, E - skrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską.

EMT - (Extended Mobility Tyre) ogumienie, które daje możliwość jazdy nawet po utracie ciśnienia, nawet do zera.

FP - (Fringe Protector) albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.

FR -  opona z rantem, mającym chronić felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej znajduje się w oponach z profilem 55 oraz niższym. Zależy to od konkretnego producenta jak również od typu i rozmiaru ogumienia. Przykładowymi rozmiarami, wśród których najczęściej można znaleźć opony z rantem są: 205/45R16, 195/50R15, 205/55R16 (bywają wyjątki). Rzadziej w przypadku rozmiarów: 145/65R15, 235/70R16 (w samochodach SUV). Oznaczenie FR nie występuje na boku ogumienia.

G1 - czujnik kontroli ciśnienia w oponie.

INSIDE - ta strona opony, powinna być zamontowana wewnątrz, w stronę auta.

JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu.

LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu.

LI - (Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony.

LT - (Light Truck) oznaczenie wskazujące, że opona jest przeznaczona dla pojazdów o napędzie 4x4 oraz lekkich ciężarówek (stosowane w USA). Występuje przed rozmiarem opony.

ML - opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna).

no lbl - brak kolorowego napisu na boku opony.

OE - opony na pierwszym wyposażeniu.

ORWL - białe kontury liter na boku opony.

OWL - (Outlined White Lettering) litery w kolorze białym.

OUTSIDE - oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz.

P - (Passanger) symbol umieszczany przed rozmiarem opony. Oznacza, że opona jest przeznaczona dla pojazdów osobowych (stosowane w USA).

PAX - opona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz.

Oznaczenie PSP-Beta

opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu.

R - (Radial) opona radialna.

RBL - (Recessed Black Lettering) litery wklęsłe w kolorze czarnym.

rear - opona przeznaczona na tylną oś pojazdu.

RETREAD - opona bieżnikowana.

RFT - Run Flat Tires, opona typu Run Flat, stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.

RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu.

RIM PROTECTOR - opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami.

ROF - (Run On Flat) symbol stosowany przez firmy Goodyear i Dunlop na oznaczenie opon, które pozwalają na dalszą jazdę po uszkodzeniu ogumienia przy braku ciśnienia powietrza wewnątrz.

ROTATION - kierunek toczenia opony.

RSC - Run Flat System Component, opona typu Run Flat Bridgestone.

RWL - (Raised White Lettering) wypukłe litery w kolorze białym.

SSR [self supporting runflat tyre] - opona w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia).

SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona pozwalająca na kontynuowanie jazdy nawet po jej przebiciu gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe.

SI - (Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania.

TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa.

TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa.

ULW - opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów.

ZP - Zero Pressure, opona typu run flat Michelina.

(...) - homologacje do montażu fabrycznego.

B - homologacja grupy Volkswagen.

C1 - Homologacja Dodge Viper.

K1 - homologacja Ferrari.

MO - homologacja Mercedes.

N, N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche.

* lub M3 - homologacja grupy BMW.

C - oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych.

# - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym.


 

Oznaczenia opon z katalogu w sklepie:

AUSLAUF - bieżnik, który został wycofany z produkcji lub w najbliższej przyszłości nie bedzie wiecej produkowany.

DEMO - opona z demontażu z pojazdów salonowych, przebieg max 50km.

RUNDERNEUERT - opona bieżnikowana.